Dnes jsem měl dovolenou. Nejdřív zubař, pak jednání o nákupu materiálu na naši přístavbu a ještě zavést auto na generálku před technickou.
Od opraváře jsem musel domů autobusem. Četl jsem si od Benedikta XVI. promluvy o svatém Pavlovi a při pasáži
"Pro ně je Kříž moria, bláznovství, doslova nevědomost, pokrm bez chuti - a tedy spíš urážka zdravého rozumu než omyl."
jsem se v duchu zaradoval tak, až se sympatická studentka pokusila odsednou ještě dál. Tohle bude zajímavost za pět pro Honzu!
S kamarádem Honzou máme totiž dlouhodobou hru. Při občasných setkáních si říkáme zajímavosti, což je náš specifický slohový útvar, který lze nejlépe uvést na příkladu:
A*: "Věděl jsi, že §666 občanského zákoníku popisuje církevní sňatky?"
B: "Kecáš. To je zajímavost za pět!"
Pět je fakt, který ten druhý neznal a je fakt pecka. Jednička pak pravý opak.
A když na mě vyskočila moria - bláznovství, zadoufal jsem, že mám pětkovou záležitost. Tolkien sice nepsal vyloženě alegorii na křesťanství jako C.S. Lewis, ale Středozemě je přesto „dílo od základů náboženské a katolické, zprvu sice nevědomě, ale při redigování záměrně.“ A já už si v hlavě rozvíjel teorie o tom, že Morie která je v Pánu Prstenů jeskyní, zkratkou o které Gandalf Šedoplášť mluví takto: "Přinejmenším je to cesta, kterou od nás bude Nepřítel nejméně očekávat" je symbol Kristova kříže. Gandalf jde tmou a aby provedl ostatní přes uzoučký můstek, sám padne do stínu při souboji s bytostí nemálo pekelnou. V druhém díle trilogie se pak vrací v bílém plášti a tak trochu jiný než dřív**:-).
Ale pak jsem zaváhal - i kdyby to tak Tolkien nemyslel, byla by to zajímavá náhoda. Ale co když už jsem tohle někde slyšel nebo četl? Co když mi o tom říkal sám Honza? Je to jako s melodií, na kterou se snažím v posledních týdnech napsat slova. Mám silný pocit, že tu melodii znám.
Pointu nemám. Jen lehkou nejistotu smíšenou s radostí, že zase něco - možná znovu - vím. Snad.
*Píšu sice skromně A, ale byl jsem to já. To byl skvělý den!
**Jak každý katolický čtenář Tolkiena ví - Pán prstenů není Lewisovská alegorie. Přesto v Pánu Prstenů jsou křesťanské motivy. Někdo vidí v Gandalfovi, Frodovi a Aragornovi Proroka, Kněze a Krále. Mou úplně nejoblíbenější narážkou je způsob, kterým v Gondoru poznají návrat krále. "Ruce krále jsou ruce uzdravitele". Nebo snad to, že jen žena zabije hada?
Komentáře
Jsem přesvědčen, že jde o "náhodu". Tolkienovi vyvstávaly příběhy pod rukama a byly provázané s jazykem. Věřím, že ještě dřív, než začal psát Pána prstenů měl rozhodnuto, že sindarsky "mor" znamená temný a "iâ" je prázdno, propast.
Doufám, že si taky vysloužím nějaké bodové ohodnocení, když dodám, že původně se Moria nazývala Khazad-dûm, tedy Trpasluj, doslova trpasličí síně či sídlo.
Moria je samozřejmě také biblický název hory, kde měl být obětován Izák (dokonce se podle této hory v 90. letech jmenovala izraelská ultraortodoxní politická strana).
Ale "cesta, kterou od nás bude Nepřítel nejmíň očekávat" je opravdu krásně vztáhnuto na kříž. Z toho kluka fakt jednou bude teolog!
To můj nejnovější poznatek je jen ten, že slovo "olifant" Tolkien asi obšlehl z starofrancouzské Písně o Rolandovi, kde se tak jmenuje roh, na který hlavní hrdina troubí.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.